...ryby plavou i na onom světě

Jak na zvuky a jak je dostat do SL

19.12.2009 14:12

Jistě jste si všimli, že někteří z vás zvládají pouštět inworld různé zvuky a k nim dělají i všemožná gesta. Řada je jich různě k dispozici třeba i v obchodech s věcmi zdarma.
Ale někdo potřebuje (nebo jen chce) nějaký zvuk, který není nikde k mání.

Jak tedy na to?
 
 Základní informace jsou tyto. Zvuk importovaný do SL musí být
• ve formátu: wav
• vzorkování: rychlost 44 100 Hz, kvalita 16 bitů
• délka maximálně 10 vteřin
 
     Předpokládám, že ne všichni máte k dispozici profesionální programy na práci se zvuky. Můžete být klidní, jsou k mání i programy zdarma a účel splní nadmíru dobře (a to nejen pro práci se zvuky do SL). Já používám program Audacity. Ten se dá stáhnout třeba ZDE .

     Ale svoji úlohu splní i jeho odlehčená verze, kterou si můžete "nainstalovat" na flešku jako součást portable aplikací. Tahle druhá verze nemusí být vlastně ani instalovaná. Jen si ji na flešku rozbalíte. Kapesní varianta je tedy ke stažení ZDE.

     Za pomoci Audacity si můžete zvuk s mikrofonem vytvořit "per ústa" a pak upravit. Nebo si ho můžete stáhnout odněkud zdarma a pak si ho v Audacity upravit do výše uvedeného formátu a velikosti.

     Namátkově uvedu třeba stránky: https://www.freesound.org , https://www.soundsnap.com/ , https://www.freesoundeffectsandloops.com/ ... ale Google asi znáte a jak se dají zdroje zvuků najít vysvětlovat snad nemusím.

     Stejně tak vás teď nezačnu učit ovládání programu Audacity. Je řada tutoriálů v angličtině. Google vás určitě dovede i k návodům v češtině.

     Proto, že jsem od přírody líný a myslím si, že není nutné tvořit již vytvořené, dovolím si vás odkázat na videotutorial, který již kdysi vytvořil Torley Linden.

   

 

Tam se můžete naučit nejen něco základního s  prací s programem Audacity, ale i uploadování zuku do SL a následné jeho použití pro vybrané gesto - gesturu. Při úpravě zvuku a při následném uploadu však berte ohled i na to, že se od doby, kdy návod Torley tvořil, trochu změnil jak program Audacity tak také i SL klient a ne vše odpovídá skutečnosti. S tím si už ale jistě poradíte.

     Spouštění zvuků z objektů už vyžaduje ale příslušný skript. Jako programátorské věčné jelito jsem kdysi nalezl (a nebyl jsem první) stránku s generátorem skriptů . Ti z vás, kteří mají za sebou školu skriptování pana profesora Iceberga, třeba vytvoří skript vlastní, nebo si vygenerovaný poupraví podle svých potřeb.

     Tímto generátorem si můžete přímo vytvořit skript právě na zvuk podle vašeho požadavku.

     Inworld pak vytvoříte libovolný objekt a do něj vložíte vytvořený zvuk a současně i vygenerovaný skript a objekt bude podle příkazu toho kterého skriptu vydávat zvuk podle toho, jak jste si pro generování zadali podmínky.

Zpět

Vyhledávání

© 2008 Fanda Ryba BwO